Zajęcia z dogoterapii przynoszą wiele korzyści zdrowotnych - odstresowują, regulują pracę układu krążenia, obniżają ciśnienie krwi, pomagają poradzić sobie z lękami i stratą. Ale zajęcia z psami to także ogromna szansa, żeby pomóc dzieciom zrozumieć samych siebie i otworzyć je na rozumienie innych - nawet tych osób, które tak bardzo od nas się różnią.
Czego uczą się dzieci na zajęciach z psami?
Komunikacja z psem i rozumienie psiego języka
Dzieci uczą się, że psy komunikują się inaczej niż ludzie. Uczą się, że żeby się przywitać z czworonogiem, potrzeba najpierw podać mu dłoń do powąchania – i dopiero potem można go dotknąć, jeśli pozwoli!
Dla wielu dzieci gest podania dłoni do powąchania wymaga ogromnej odwagi. Bywa tak, że dopiero po kilku sesjach dogoterapii dziecko poczuje się na tyle bezpiecznie, że będzie w stanie przywitać się z psem w ten sposób.
Intensywna stymulacja sensoryczna dłoni
Podczas dogoterapii dzieci głaszczą i karmią psa. Wiele z nich po raz pierwszy doświadcza mokrości psiego języka i wilgotności psiego nosa.
Informacje pochodzące ze zmysłów są integrowane i werbalizowane – dzieci dotykają paznokci psa, doświadczają różnicy między rodzajami sierści na różnych częściach ciała oraz psiego zapachu. Rozmawiamy też o temperaturze i wilgotności ciała – innej u psa i u człowieka.
Dzieci rozwijają przy tym umiejętności motoryki małej i dużej.
Rozumienie i wyrażanie potrzeb
Na zajęciach dogoterapii dzieci uczą się dostrzegać potrzebę zabawy, skupienia i odpoczynku u psa i u człowieka. Uczą się, w jaki sposób można wyrażać te potrzeby i zaspokajać je.
Ważnym elementem terapii jest rozmowa o różnicy w odżywianiu psa i człowieka, o zdrowym i niezdrowym jedzeniu oraz o tym, co może być dla nas szkodliwe.
Rozumienie emocji
Dzieci uczą się, w jaki sposób pies i człowiek pokazują radość, smutek, zmęczenie. W trakcie zajęć dzieci ćwiczą odczytywanie emocji innych osób i istot oraz rozwijają radzenie sobie z własnymi emocjami.
Przyzwyczajanie do nagłych dźwięków
Niektóre dzieci boją się głośnych i nagłych dźwięków. Dogoterapią pozwala im doświadczyć spontanicznego szczekania, psiego piszczenia i dyszenia. W ten sposób mają szansę zobaczyć, że niektóre głośne dźwięki to nic strasznego. A co więcej – może to być zaproszenie do wspólnej zabawy!
Zasady bezpiecznego kontaktu z psami
Psy towarzyszą nam od tysięcy lat, a ludzie wciąż przypisują im ludzkie zachowania, ignorując często psie komunikaty.
Podczas dogoterapii dzieci dowiadują się w jaki sposób psy mówią nam, że źle się czują, że nie mają ochoty na kontakt z nami, że się boją lub że czegoś ważnego bronią. Dzieci uczą się, że gryzienie, bieganie i szczekanie są formą psiej zabawy. Uczą się także, w jakich sytuacjach nie wolno podchodzić do psa. I jak zadbać o własne bezpieczeństwo.
Zaufanie
Dzieci uczą się, co to znaczy ufać drugiej osobie i w jaki sposób okazują zaufanie psy, a w jaki ludzie.
Szacunek i odpowiedzialność
Na zajęciach dogoterapeutycznych dzieci uczą się nazywania, dostrzegania i szanowania granic innych istot. Dzięki kontaktowi z psem zaczynają coraz lepiej rozumieć swoje granice.
Doświadczają też odpowiedzialności za drugą osobę – uczą się rozumienia tego, co oznacza opiekować się kimś, np. przez prowadzenie psa na smyczy w skupieniu i dbając o bezpieczeństwo.
Przyjemność z bycia z innymi
Dzieci uczą się, że kontakt z żywym zwierzęciem i żywą osobą daje więcej przyjemności niż zabawa na tablecie. Kiedy jesteśmy z innymi, nasz mózg się cieszy. A uradowany mózg jest bardziej zrelaksowany, kreatywny i lepiej się uczy nowych rzeczy.